Zelftest Sales & Communicatie (4 minuten en gratis)


Een korte en gratis zelftest over sales en communicatie.
door BIK Communicatie
-
4 minuten
0 Lessen
2563 Studenten

Deze zelftest bestaat uit een reeks korte vragen.
Daarmee krijg je inzicht in jouw kennisniveau van een bepaald onderwerp.
En je steekt er tegelijkertijd iets van op (dat hopen we in ieder geval 😉

Beantwoord een aantal multiple choice vragen en kijk hoe jij scoort.

0%

1. Hoe kom je over als Authoriteit (iemand die veel weet over een bepaald onderwerp)?

Correct! Wrong!

Wanneer je over je diploma's vertelt kom je nog niet over als authoriteit. Natuurlijk is het goed om verklaringen van anderen te laten zien, maar het allerbeste werkt het als je ontspannen oogt. Ook al gieren de zenuwen door je keel, het geeft de indruk dat je je comfortabel voelt en dat je weet waar het over gaat.

2. Welke beïnvloedingswapens van beïnvloedingsexpert Robert Cialdini horen NIET thuis in het rijtje?

Correct! Wrong!

Cialdini beschrijft in zijn boek "INVLOED" zes beïnvloedingswapens. Daar zitten Emotie en Gemak niet bij.

3. Welke fase in het verkoopgesprek is het meest belangrijk?

Correct! Wrong!

Als er geen vertrouwen is, gaat de deal niet door. Vertrouwen is de basis!

4. Je wilt een gebruikte machine voor € 2000,- verkopen. Wat is jouw openingsbod?

Correct! Wrong!

5. Je wilt een gebruikte machine kopen voor maximaal € 2000,-. Wat is jouw openingsbod?

Correct! Wrong!

Gebruik zo min mogelijk afgeronde getallen. Daarmee wek je de indruk dat je erover hebt nagedacht en zorgt ervoor dat de ander meer geneigd is om naar jou toe te komen. Bij 1800 zal het tegenbod 1900 of er iets boven liggen. Bij 1825 zal het tegenbod iets lager dan 1900 liggen of op 1900. Dus wees specifiek! Ook bij het maken van afspraken. Bijvoorbeeld iets afspreken om 13:12 uur. Deze specifieke tijd onthoudt men.

6. Als iemand praat en hij kijkt in de richting van zijn lever (voor hem/haar naar rechts beneden) dan ...

Correct! Wrong!

De ogen zijn de spiegel van de ziel. De oogbewegingen of richting van de ogen vertellen wat er in iemands hoofd omgaat. Naar boven kijken zou kunnen duiden op het zich herinneren van een beeld. Opzij kijken kan duiden op het herinneren of voorstellen van een geluid. Naar beneden kijken duidt op gevoel of in jezelf praten. Naar je lever kijken (rechts beneden) geeft aan dat je in je gevoel zit (iets op je lever hebben).

7. Het doel van spiegelen is?

Correct! Wrong!

Rapport, een verbinding/connectie/klik hebben met de ander, is de basis voor communicatie tussen (2) mensen. En dat bereik je ondermeer door het gedrag, houding en stem van de ander te spiegelen.

8. Wanneer je jouw standpunt of visie wilt delen, begin je met ...

Correct! Wrong!

De klassieke en achterhaalde manier is om te beginnen met je standpunt en daarna je argumentatie op te bouwen. Natuurlijk is het belangrijk dat je je verhaal enthousiast brengt, maar het meest handig is om een zo breed mogelijk draagvlak te creeën en dan met kleine stapjes naar jouw standpunt toe te werken. De luisteraars stap voor stap aan de hand mee te nemen.

9. Welke hoort NIET bij de elevator pitch?

Correct! Wrong!

Natuurlijk kan je vertellen wat je doet en vooral waarom je het doet. Beschrijf vooral ook de voordelen voor de klant en wat het je klant oplevert. Omdat je weinig tijd hebt praat je meer conceptueel dan specifiek. Ga niet in detail.

10. Wat houdt de term elevator pitch in?

Correct! Wrong!

De elevator pitch is een hele korte presentatie van jezelf – bij wijze van spreken in de tijd dat je iemand tegenkomt in de lift – om je gesprekspartner nieuwsgierig te maken naar wie je bent en wat je te bieden hebt.

11. Laatste vraag. Wat is de juiste volgorde van het koopproces in het hoofd van de klant? Hij koopt ...

Correct! Wrong!

De klant koopt altijd eerst jou (hij moet je vertrouwen), daarna jouw organisatie, want die moet ook te vertrouwen zijn om de service te geven en het product te leveren. Als laatste koopt de klant het product of de dienst die je aanbiedt. Dus verkoop altijd eerst jezelf!

Wil je een reactie achterlaten?

Correct! Wrong!

Dank je voor het meedoen. Wanneer je een reactie wilt achterlaten kan dat hieronder.

Correct! Wrong!

Zelftest Sales & Communicatie (4 minuten en gratis)

Een zelftest bestaat uit een reeks korte vragen. Daarmee krijg je inzicht in jouw kennisniveau van een bepaald onderwerp. En je steekt er tegelijkertijd iets van op (dat hopen we in ieder geval).